Persoonlijk Ontwikkel Plan (POP)

 

Leerdoel :
Ik wil aan het eind van het tweede blok een verslag kunnen opstellen in Word die helder en overzichtelijk is door op de juiste manier gebruik te maken van opmaakfuncties en bronnen volgens de APA-normen.

Dit leerdoel ga ik op de volgende manieren halen:

Het  eerste verslag dat ik inleverde voor de studie was onvoldoende op het gebied van spelling en overzichtelijkheid. Mij is duidelijk geworden dat het essentieel is als communicatieprofessional thuis te zijn in Microsoft Office. Mij is geadviseerd te focussen op hoe het programma Word werkt. Word heeft namelijk meerdere functies waardoor een verslag logisch, aantrekkelijk en overzichtelijk wordt.

Door hulp te vragen aan klasgenoten is mij uitgelegd welke functies, tips en trucs allemaal mogelijk zijn binnen het programma Word. Er zijn momenten ingepland met verschillende klasgenoten die mij dit hebben laten zien en aangegeven hoe ik mij verder kan ontwikkelen. Dit is mij laten zien door instructiefilmpjes en persoonlijke begeleiding. Mij is de tip gegeven om het boek aan te schaffen over Microsoft Word (Mooijenkind, H.(2014).Office Compact-Word 2013.Leiden:vanbuurtICT).

Ik ben een week na het ontvangen van de onvoldoende aan de slag gegaan om vaardiger te worden in Word. Ik wilde mij het meest focussen op de opmaakfuncties in Word en hoe ik bronnen volgens de APA-normen in het verslag kan plaatsen.

Uit de Kolb-test (Kolb test) is gebleken dat ik een doener ben. Daarom ben ik met het  humanities-verslag gaan oefenen met de aangegeven ontwikkelpunten. Het gebruiken van kopteksten, templates, inhoudsopgaven en het invoegen van tabellen. Tijdens het oefenen met Word is de hulp ingeschakeld van vrienden die veel werken met Word. Van deze vrienden heb ik meerdere malen terugkoppeling gekregen waar ik op kan letten in het vervolg als het gaat om een overzichtelijk verslag.

Het eerste resultaat van het oefenen met het programma Word is direct zichtbaar na het inleveren van het tweede verslag. Ik kreeg een ruime voldoende voor de overzichtelijke inrichting van het humanities-verslag. Ik zie dat ik met een grote sprong vooruit ben gegaan. In het boek staan nog wel veel functies waar ik mee kan oefenen. Ik heb geleerd dat door het begrijpen van Word en gebruik te maken van bepaalde functies je effectiever met je tijd om kan gaan. Dit motiveert mij om verder te leren in Word en te beginnen met oefenen in andere automatiseringsprogramma’s zoals Excel.

Eind blok twee wil ik volledig thuis zijn in Word. Dit ga ik doen door te blijven oefenen met Word door middel van het boek, instructiefilmpjes en hulp van ICT-vaardige medeleerlingen en vrienden. Door middel van het regelmatig terugblikken op vorige verslagen kan er gekeken worden naar de voortgang op dit leerdoel.

 

Leerdoel:
Aan het einde van blok twee heb ik een precies beeld over hoeveel uur ik in dien te plannen per week voor school, werk en privé; dit wordt aan de hand van een overzichtelijke planning duidelijk. 

In de eerste week van de studie werd al snel duidelijk dat het studeren een groot impact heeft op mijn vrije tijd en werk. Ik vind het lastig om een juiste inschatting te maken over hoeveel tijd ik kwijt ben aan school en zelfstudie. Het is essentieel om hier een juist beeld over te krijgen, juist omdat mijn beroep regelmatig vraagt ad hoc veel tijd te besteden aan een voorstelling.

Om beter te leren plannen ben ik strakker mijn agenda bij gaan houden. Dit maakte dat ik al een idee begon te krijgen hoeveel tijd er besteed moest worden aan het schrijven van een verslag, het voorbereiden van de lessen en het eigen maken van nieuwe programma’s zoals IMovie. Ik merkte dat dit mij hielp, maar mij niet op het punt bracht waar ik wilde zijn. Ik wil een bepaalde inschatting kunnen maken hoe lang ik ergens mee bezig ben met een maximale uitloop van een dagdeel.

Ik ga mij verdiepen in het timemanagement-matrix van Steven Covey en de Eisenhower Matrix die hier rechts is aangegeven. Dit helpt mij om mijn doel te bereiken.

Eisenhower Matrix

Ik erken dat structuur belangrijk is. Controle is essentieel omdat zonder planning het behalen van een studie lastig is in combinatie met werk en privé. Wanneer ik dit niet goed op orde heb, geeft dit mij stress. Dit heeft tot gevolg dat ik minder goed kan slapen, kortaf wordt, te perfectionistisch kijk naar de taken die er liggen waardoor de gevolgen van stress erger worden.

In het schema van Eisenhower en Covey ga ik vrije tijd inplannen en extra tijd voor eventuele spoedklussen voor mijn werk. Omdat ik de opdrachten van school al kan inplannen, zijn deze actie punten al verwerkt in een planning. Elke week op maandagochtend maak ik een weekschema waar rekening wordt gehouden met school, zelfstudie, werk, vrije tijd en gezin.

Half oktober ben ik begonnen met het bijhouden van de planningen van Eisenhower en Steven Covey. De reden waarom er gekozen is voor twee verschillende planningsmodellen is omdat ik wil meten welk model het meest effectief is. In de kerstvakantie zal er een moment van evaluatie plaatsvinden waar er een beslissing wordt gemaakt welk model in de toekomst wordt gebruikt.

Ik verwacht dat ik aan het einde van blok twee een duidelijk beeld heb waar mijn valkuilen zitten en dat ik door een van de modellen toe te passen meer overzicht heb over mijn planning. Ik verwacht dat het daarna makkelijker is om me aan deze planning te gaan houden.

Het leren plannen is een lastig en langdurig proces. Van andere studenten hoor ik dat dit  niet in een paar maanden te leren is. Ik verwacht dat ik aan het einde van het schooljaar mijn leerdoel heb behaald. Dit neemt niet weg dat ik na het einde van het schooljaar niets meer te leren heb op het gebied van planning. Ik verwacht dat er ups en downs zullen komen. In drukke schoolweken, waarin ik het moeilijk vind overzicht te houden, verwacht ik meer stress te ervaren en zal ik moeite hebben om mij aan de planning te houden.