Reflectieverslag workshop presenteren

 

Reflectieverslag  volgens de STARR-methode

De workshop presenteren en feedback geven werd gegeven op 29 september 2017,door Kasper van Loon en Jacques Duijn. Aan ons is gevraagd een presentatie voor te bereiden en deze tijdens de workshop te geven. Het doel is te leren presenteren en feedback te geven en te ontvangen van medestudenten. Naar aanleiding van mijn presentatie schrijf ik dit reflectieverslag, waarin ik duidelijk maak waar ik tegenaan ben gelopen en welke conclusies ik hieraan verbind.

In de week voor de workshop had ik een volle agenda. Daarom heb ik weinig tijd genomen om de presentatie voor te bereiden. Dit maakte dat ik erg nerveus en bezorgd was of mijn presentatie wel goed zou verlopen. Ik had de structuur en opbouw niet in mijn hoofd. Ik begon de presentatie met het maken van excuses over de korte voorbereidingstijd en het daarmee te verwachten slechte resultaat. Tijdens het presenteren gebruikte ik een papier met wat kernwoorden om de rode draad van het verhaal te kunnen vasthouden. De toehoorders leken geboeid te luisteren naar mijn verhaal. Na het geven van de presentatie kreeg ik de volgende feedback terug:

– mijn houding en manier van presenteren werd als erg prettig en natuurlijk ervaren;
– ik sprak met een rustige stem en ik wist de groep te boeien en te betrekken bij het onderwerp;
– maak nooit excuses voorafgaand aan een presentatie;
– maak van tevoren keuzes over de volgorde van de presentatie;
– het gebruik van een papier met kernwoorden werkt storend en leidde mij meer af dan dat het mij hielp bij het presenteren.

Door het geven van deze presentatie is me duidelijk geworden dat ik van nature een goede “presentatiehouding” heb. Ik kijk mensen aan, maak gebaren en loop en sta ogenschijnlijk ontspannen voor een groep. Mijn stem is prettig om naar te luisteren en ik weet mijn toehoorders mee te nemen in het verhaal. Toch voel ik mij erg onzeker en ik wil mijn presentatievaardigheden tijdens de opleiding graag verder ontwikkelen. De feedback van Jacques heeft me geleerd om, als ik een presentatie geef, er gewoon te gaan staan en mijn verhaal te doen. Niemand weet wat ik wil zeggen, dus wat ze zien en horen is blijkbaar de juiste informatie. Een volgende presentatie zal ik zonder papier geven. Ik verwachtte dat het vasthouden van een papier mij houvast zou geven, maar het deed af aan mijn manier van presenteren. Tijdens een volgende presentatie mag ik dus vertrouwen op mijn van nature aanwezige, goede houding en stemgebruik. Ik
heb wel geleerd dat een goede voorbereiding erg belangrijk is zodat ik een beter beeld heb hoe ik dingen wil vertellen. Een van mijn leerdoelen is leren omgaan met de combinatie werk, privé en school en dan vooral het op de juiste manier plannen van de taken die er liggen. Door het geven van deze presentatie heb ik geleerd om van tevoren een goede planning te maken. Door deze planning zal ik me beter kunnen voorbereiden en daardoor meer ontspannen voor een groep staan.